14 dages returret

Betal med Dankort, Visa, Mastercard, JCB,Mobilepay

Gratis levering ved køb over 750,-

| Vores webshop er E-mærket  

Kommentarer til programmet - Den rene vare vist på TV2 den 10-3-14

Så blev der vist endnu et forbrugerprogram der efterlod forbrugeren mere forvirret end før udsendelsen...

En såkaldt specialist var hevet ind for at vurdere hvilken seng der passede til værten - det blev så afgjort udelukkende ved at kigge på værtens rygstilling når han lå i sengen. Der blev ikke talt noget om hvilken seng værten lå bedst i... Min erfaring er, at den seng folk ligger bedst i, er netop den seng de ligger bedst i! En god rådgivning hvor man spørger godt ind til brugerens behov, skavanker og præferencer, giver en meget mere tilfreds kunde, en der hvor man blot har kigget på om rygsøjlen ligger fuldstændig lige.

Eksperten sluttede af med at konkludere, at en seng fra Hästens var for blød til værten, men alligevel den bedste, fordi det jo var en Hästens. Desuden blev det konkluderet at sengene fra Jysk havde en kortere levetid end andre, men der blev ikke nævnt noget om hvorfor. Nogen egentlig test af langtidsholdbarheden blev ikke udført, hvorfor konklusionerne må være en subjektiv vurdering. At pris meget ofte følger kvalitet er en kendt sag, men det ville jo være rart for forbrugeren at vide, hvad der er vigtigt at spørge ind til, for at sikre sig at kvaliteten er i orden.

Uanset om du vælger at købe seng hos os eller et andet sted, anbefales det at læse afsnittet om quot;Materialetquot; på vores hjemmeside - så er du klædt lidt bedre på hvis du vil sikre dig en seng med lang holdbarhed - og husk, at fordi sengen har en lang holdbarhed, er det ikke ensbetydende med at du ligger godt i den, for dine præferencer er en helt anden sag end sengens holdbarhed.

Om søvn

For lidt søvn er ikke sundt. Det har man vidst længe. Men nu kommer der et meget direkte mål for, hvad du risikerer, hvis du sover for lidt. Engelske og italienske forskere har sammenlignet 16 forskellige undersøgelser af søvnens betydning for dødeligheden. Tilsammen omfatter undersøgelserne intet mindre end 1.382.999 mænd og kvinder, og konklusionen er derfor klar:

Hvis du regelmæssigt sover mindre end seks timer i døgnet, har du 12 procent større sandsynlighed for at dø over en periode på 25 år i forhold til dem, der sover mellem seks og otte timer i døgnet.
Manglende søvn giver øget risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme, og kvinder med søvnproblemer har 5 gange større risiko for at udvikle fibromyalgi, som rammer mellem 3 og 5% af befolkningen.
Der er altså stor grund til at tage behovet for søvn alvorligt.

Børn og søvn

Spædbørn fra 0-2 måneder sover op til 20 timer i døgnet, og frem til 3 års alderen sover de op til 14 timer i døgnet. Når barnet er omkring 2 år, har det således sovet i 9.500 timer (13 måneder) og været vågen i 8.000 timer. Undersøgelser med større børn viser, at søvnproblemer kan medføre manglende indlæringsevne, lav irritationstærskel og risiko for overvægt.

Vi tilbringer 1/3 af vores liv i sengen

En ny undersøgelse viser, at voksne danskere i gennemsnit sover 6 timer og 48 minutter i døgnet. Vi tilbringer altså næsten en tredjedel af vores liv i sengen. Alle har oplevet ikke at have sovet nok en enkelt nat. Man føler sig træt og kan ikke præstere sit yderste, man er lidt sen i optrækket, ikke så koncentreret, glemsom, kan være i dårligt humør, er ikke lige så tolerant over for livets små udfordringer som normalt.

Det er derfor vigtig at vælge en madras, som passer til en. Er madrassen for dårlig, giver det et forkert tryk på muskler og nerver, som gør, at man vender og drejer sig for ikke at blive øm i kroppen. Det giver naturligvis en urolig søvn, og selv om man har ligget længe i sengen, føler man sig ikke udhvilet.

Kilder: Scan Sleep, netdoktor, videnskab.dk, okt. 2012.

Se også her en artikel fra Chris MacDonald, som beskriver faren ved for lidt søvn:

http://www.b.dk/sundhed/chris-macdonald-den-store-loegn-om-soevn